Aug 13, 2010

Kalau dah rezeki....

Entri hari ini, aku ingin bercerita hal yang berkaitan dengan peristiwa yang menimpa aku hari ini. Selepas selesai waktu solat Jumaat, lebih kurang jam 2.30 ptg, aku memulakan urusan aku untuk ke KWSP dengan tujuan mahu membuka akaun KWSP aku. Setibanya di sana jam menunjukkan jam 3.oo petang. Setelah menyatakan tujuan aku di bahagian hadapan kaunter, aku pun diberikan nombor giliran dan dikehendaki menunggu sehingga nombor giliran aku dipanggil. Alhamdulillah kurang lebih 5 minit, nombor giliran aku pun dipanggil. Setibanya aku di kaunter, aku dilayan dengan baik sekali. Aku dimaklumkan bahawa aku telah pun mempunyai akaun KWSP aku sendiri memandangkan aku pernah bekerja selama 3 hari di sebuah pejabat kilang membuat wiper sebelum aku melanjutkan pelajaran aku di peringkat ijazah. Setelah selesai mengemaskini data, aku pun terus menuju ke pusat jualan laptop aku dengan tujuan mendapatkan kembali laptop yang telah aku hantar untuk tujuan diformat, memandangkan semalam aku telah menerima pesanan ringkas daripada pihak pusat jualan memaklumkan semuanya telah selesai dibaiki. Permintaan aku hanyalah untuk mereka menformat sahaja namun pihak pusat telah menukarkan skrin LCD, dan juga kipas laptop aku dan aku dicaj sebanyak RM225. Daripada tidak perlu membayar sebarang amaun, akhirnya aku dicaj sekian amaun. Kalau diikutkan, aku memang telahpun membawa amaun yang diminta itu. Namun dari segi teknikalnya, kesalahan terletak di pihak mereka yang memperbaiki tidak berdasarkan permintaan pelanggan, iaitu aku. Bukanlah marah sangat, cume sekadar meminta penjelasan dan keadilan. Alhamdulillah, pihak penjual memahami penjelasan aku, dan membenarkan aku membawa pulang laptop yang telah siap dibaiki ini secara percuma. Kalau rezeki, insyaAllah Allah akan permudahkan. Syukur.. Selain memang rezeki, kita perlu ingat, jangan mudah mengalah dan berusahalah mempertahankan hak kita. Selagi kita mampu untuk mempertahankannya, berusahalah.

No comments:

Post a Comment