Jun 3, 2010

Perasaan selepas ditemuduga

Selesai sudah urusan temuduga aku yang pertama kali selepas pengajian ijazahku. Hehe.. Hari ini entry blog aku ini sampai dua kali.. Hehe.. bukan apa, sekadar respon kepada entry sebelum ini. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Ternyata aku tak takut pun dalam sesi temuduga tadi. Relax saja rasanya.. Hurm, cuma permulaan sahaja kecut melihatkan bangunan tinggi-tinggi yang ada di situ. Maklumla, Kuala Lumpur kan.. Di Seremban mana ada bangunan pencakar langit macam di KL. Haha.. Bukan jakun cuma sedikit kecut apabila membayangkan yang aku akan berada di dalam perut bangunan tersebut.

Setibanya aku di sana, jam menunjukkan 1230. Temuduga dijanjikan akan berjalan pada jam 2.00 petang. Tetapi ayah aku tiba awal. Lalu kami menjamu selera di kawasan berdekatan bangunan tersebut. Tapi aku dah kenyang minum susu pagi tadi jadi hanya ayah sahaja yang menjamu selera pada waktu tengahari itu. Walaupun diajak untuk sama-sama menjamu selera, aku tetap menolak kerana memang ketika itu perut terasa masih belum lapar lagi di samping tidak mahu bau-bauan yang kurang menyenangkan seperti bau ikan dan makanan-makanan lain yang keluar dari mulut aku ketika sesi temuduga berjalan. Maka aku hanya minum air bandung sahaja tadi. Selesai ayah menjamu selera, aku oun terus menuju ke tempat yang dinyatakan walaupun jam baru menunjukkan jam 1.00 petang. Namun aku terus jua melangkah bertanyakan kepada staf yang ada tentang temuduga itu. Tanpa mahu membuang masa, aku telah dilayan dengan baik. Mereka adalah sekumpulan manusia yang mencari para graduan yang baru sahaja tamat pengajian dan belum mendapat sebarang pekerjaan dan ingin direkrut untuk menjadi sebahagian daripada pekerja GLC's dan MNC's. Maknanya mereka ini adalah recruitment agency lah kan.. Maka aku pun diminta mengisi pelbagai jenis borang. Setelah selesai, aku ditemuduga oleh seorang wanita yang manis sekali orangnya. Ditanya pelbagai perkara berkaitan butiran peribadi, tahap pendidikan dan kesanggupan dalam dunia pekerjaan. Pada mulanya aku kurang berkeyakinan dengan syarikat tersebut. Namun setelah aku sendiri yang pergi ke sana ternyata berbeza daripada yang aku bayangkan. Pertubuhan ini berada di bawah Kementerian Pengajian Tinggi yang membantu pelajar mencari peluang pekerjaan yang lebih baik. Memang sedikit berbeza dengan pandanganku sebelum aku ke sana. Maklum sahajalah, aku ini memang seorang yang sangat berhati-hati tentang perkara-perkara sebegini. Bukan apa, aku sekadar tidak mahu menjadi mangsa penipuan segala. Jadi segala yang diberitahu eprlu untuk diteliti sebaik mungkin. Apa pun, aku masih perlu untuk berhubung dengan pihak konsultan ini dari masa ke masa sekiranya aku telah mendapat pekerjaan sendiri. Sekiranya aku masih ingin menggunakan perkhidmatan mereka, aku hanya perlu megikuti program latihan yang mereka sediakan. Aku harap semuanya akan berjalan lancar..Semoga aku bukan sekadar mendapat pekerjaan tetapi membina karier. =D

No comments:

Post a Comment