Jun 4, 2010

Persediaan pakaian raya dan wanita

Hari raya tanpa wanita.. Confirm bosan.. Haha.. Kenapa agaknya? Cuba kita fikir, apabila menjelang hari raya, siapa yang akan menjadi agen penggerak? Tentunya wanita kan.. Peruntukan yang diberi untuk wanita berbelanja juga memang besar berbanding lelaki. Kenapa yek? Haaa.. Pastinya kerana pakaian yang ingin dipakai oleh wanita berbagai-bagai warna dan fesyen. Lelaki hanya baju melayu sahaja. Tidak banyak fesyen yang boleh digayakan. Paling-paling pun sekadar bertukar warna baju melayu dari tahun ke tahun. Itu pun hari raya kedua ramai yang hanya memakai t-shirt sahaja. Itu hal berkaitan pakaian. Tidak lagi dikira kuih-muih langsir segala.. Apa pun kita perlulah berwaspada dalam berbelanja. Tidak perlu membazir dan berlebih-lebihan, Yang penting jangan lupa ada yang perlu kita bantu kerana mereka lebih memerlukan dan menderita. Bantu sahaja sesiapa pun asalkan mereka manusia seagama dengan kita. Saudara-mara, sahabat handai, jiran tetangga, atau sesiapa sahaja yang sangat memerlukan, hulurkan lah mereka bantuan sekiranya kita mampu. Itu adalah lebih baik daripada berlebih-lebihan berbelanja untuk diri sendiri. Lebih berkat. Tidak semestinya kita perlu berhabis beribu-ribu ringgit. Bantulah sekadar termampu. Kalau mampu tiada salahnya bukan?

Dalam entry aku hari ini, aku ingin bercerita persiapan hari raya aku, adik perempuan aku, dan juga ibuku.. Hehehe.. Ayah telah memperuntukkan sejumlah wang untuk kami bertiga shopping. Memabg seronok. Macam dah lama sahaja tidak shopping rasanya.. Haha.. Maka aku pun apa lagi. Seperti kebiasaan wanita mudah sahaja rambang mata melihat pakaian yang ada. Mujur aku masih waras dan rasional dalam urusan pembelian. Pakaian yang cantik dengan harga yang berpatutan aku kira telah aku peroleh. Kali ini aku memilih warna hitam sebagai warna pakaian di Aidilfitri. Tidak ku tetapkan lagi ingin ku pakai pakaian hitam itu pada hari ke berapa. Yang pasti pakaian yang perllu dijahit telah ku upah sejak minggu lepas. Putih, pink, biru dan yang terbaru hitam. Cuma bezanya yang hitam itu kubeli pakaian yang telah siap. Hehe.

Kepada si dia, aku teringin nak pakai pakaian hitam itu bersama-sama beliau satu hari nanti.. Alahai... ;)

No comments:

Post a Comment