Mar 29, 2010

Bila sakit, baru kita afham nikmat sihat

Hari ini, kesihatan aku agak terganggu. Demam.. Aku tak dapat ke kelas, terbaring sepanjang hari. Malam semalam aku muntah-muntah. Mujur lah hari ini aku tak muntah lagi. Kalau tidak, memang lembik lah aku.. Bila kita ditimpa penyakit, sebenarnya banyak yang kita pelajari dari kesakitan kita ini. Kita akan menjadi insan yang lebih bersyukur. Masakan tidak.. Kita pasti akan merasakan yang kesihatan itu adalah nikmat yang tidak terhingga. Dan kesakitan yang dirasai oleh orang lain yang lebih sakit daripada kita itu, menyebabkan kita menjadi lebih bersyukur. Alangkan sakit yang tidak seberapa pun sudah tidak tertahan. Apatah lagi kesakitan yang kronik yang menimpa sesetengah manusia itu. Alahai bertuahnya bagi kita yang sihat ini. Tuhan memberikan kesakitan untuk dosa kita dihapuskan. Itu pun masih lagi kita minta diskaun untuk sakit kita tuh. Kalau lah nak dibandingkan dosa yang telah kita lakukan sepanjang kita hidup ini, pasti tidak tertanggung sakit itu. Mana tidaknya, dosa yang kita buat setiap hari selama puluhan tahun. Banyak hikmahnya bila kita ditimpa sakit. Masa kita sakit, kita akan lihat betapa risaunya ahli keluarga kita dan teman rapat kita dengan kesihatan kita yang terganggu itu. Ibuku berkali-kali menelefonku hari ini. Ayahku juga. Siap nak datang ke sini membawa ku ke klinik. Alahai terharunya aku.. Teman sebilik ku, Nazirah Hanim juga, turut berusaha membelikan ku sebanyak minuman dan makanan untuk aku makan. Ubat yang dibeli sehingga sepapan. Air zam-zam, air 100 Plus, Jefry yang bagi. Betapa caring nya mereka terhadapku..Terima kasih semua..Aku berharap sangat agar keluargaku dan teman-teman semua diberikan kesihatan yang berpanjangan... Amiin..

No comments:

Post a Comment