Mar 17, 2010

Sekolah rendahku..

Berdiri megah indah
Sekolah ku tercinta
Ilmu murni dicurah
Pada kami semua ....

Ini adalah rangkap pertama lagu Sekolah Kebangsaan Senawang, sekolah yang pernah menjadi medan yang mendidik aku suatu ketika dahulu.. Ya, sekolahku yang tercinta.. Malam semalam aku terjumpa facebook sekolah aku.. Memang banyak sangat perubahannya.. Kalaulah apa yang tersimpan dalam memoriku ini boleh discan dan diuploadkan ke facebook atau blog aku ini, memang aku dah buat dah.. Sebab terlalu banyak perbezaan di antara dahulu dan sekarang.. Hebat sekolah aku itu.. Lama aku di sana dan semestinyalah banyak sekali memori indah tentang sekolah itu.. Bagi aku sekolah rendah adalah tempat belajar yang sangat indah.. Tempat di mana kita hanya tahu tentang dunia kita sahaja.. Tak banyak masalah yang kita fikirkan.. Maklumlah, ketika itu kita masih kecil. Tempat yang melihat aku membesar.. Mana tidaknya, dari umur aku 7 tahun sehingga umur aku mencecah 12 tahun aku di sana.. 6 tahun aku di situ.. Ramai sekali cikgu yang telah berbakti kepada aku.. 

Pagi Isnin, adalah hari untuk perhimpunan rasmi sekolah. Acara seperti menyanyikan lagu Negaraku, lagu kebesaran negeri, dan juga lagu sekolah memang acara wajib.. Tidak lupa pada ucapan daripada guru besar kami yang comel orangnya.. Dengan kata-kata keramatnya dalam memulakan ayat ucapan, "Yang pertama".. Haha.. segar-bugar lagi semuanya di ingatan aku..Bagaimana aku memasuki pelbagai pertandingan yang diadakan, daripada bernasyid, lakonan watak (nenek kebayan menang tempat kedua), bercerita (wakil sekolah kategori Bahasa Inggeris tu..Haha..), sampailah kepada tarian.. Semuanya aku masuk.. Haha..Tidak dikira lagi persembahan kumpulan koir (aku main melodian) yang dibuat untuk menyambut kedatangan pelajar-pelajar Takanezawa semasa aku di Tahun 5.. Semua aku ingat! Indahnya zaman itu..

Tidak aku nafikan, sedikit sayu di hati aku sewaktu aku menatap gambar-gambar sekolah aku itu.. Banyak jasa dan bakti sekolah tersebut kepada agama, bangsa, dan negara.. Betapa besarnya jasa dan sumbangan guru-guru dalam memastikan murid-murid yang diajar menjadi manusia yang berguna bukan ketika itu sahaja, tetapi sampai ke akhir hayat.. Kagum aku dengan kemuliaan darjat seorang insan bergelar guru.. Dan disebabkan aku terlalu meletakkan darjat yang tertinggi buat insan bergelar guru lah aku merasakan aku tidak layak menjadi seorang guru walaupun ramai orang mentafsirkan karakter aku untuk menjadi guru tidak dapat disangkal.. 

Masa tidak akan pernah membenarkan diri 'mereka' diulang.. Apa yang telah kita rasa saat ini, tidak akan dirasakan sekali lagi dalam keadaan yang sama dalam waktu yang lain pula.. Begitulah lumrah dunia. Memori yang tersemat dalam ingatan hanya akan kekal di situ selagi Tuhan membenarkan ia berlaku. Benarlah kata orang, hanya gambar yang dapat menghentikan masa.. Mana mungkin kita akan kembali semula ke zaman kanak-kanak, untuk ke sekolah semula melainkan hanya bertindak sebagai alumni sekolah sahaja. Namun, rasa sayang pada sekolah aku tidak pernah pudar.. Masih ramai guru-guruku di sana.. Apa pun, terima kasih cikgu.. Berdiri megah indah, sekolahku tercinta, ilmu murni di curah, pada kami semua, memang tepat sekali untuk sekolahku tercinta! ;)

No comments:

Post a Comment