Mar 15, 2010

Tugasan


Siapa yang pernah tidur dalam keadaan hati tak tenang?? Hurm, aku rasa orang dewasa pasti pernah mengalami keadaan ini kan? Keadaan di mana kita tidur tapi dalam hati kita masih lagi memikirkan hal-hal yang difikirkan oleh orang yang tak tidur. Memang keadaan tersebut tidak selesa, bukan? Perkara ini yang akan aku ceritakan dalam entry aku hari ini.. Malam tadi aku tidur agak lewat menyelesaikan masalah perpaipan di dapur rumah aku..Sebenarnya aku bukan menyelesaikan pun cuma bertindak sebagai agen yang membantu sahaja.. Haha.. Adik aku yang lelaki tu lah yang berhempas pulas menyelesaikan masalah tersebut. Credit to him! Tapi itu bukan persoalannya.. Apa yang ingin aku ceritakan hari ini adalah berkaitan dengan tugasan yang belum selesai dan difikirkan sehingga dibawa ke dalam tidur kita. Aku maklum benar sebagai seorang pelajar terutamanya yang dah bergelar mahasiswa, kita tidak akan mampu lari daripada pelbagai tugasan seperti presentation, individual assignments, group assignments, tests, dan final year project .. Aku juga semestinya tidak terlepas daripada mengalami perkara-perkara seperti ini apatah lagi esok aku akan menduduki ujian, lusa aku perlu membuat pembetangan dan pada hari yang sama juga aku dikehendaki menghantar final draft untuk kertas penyelidikan aku.. Mahu tak serabut nya kepala otak aku memikirkan semua ini dan tidak hairan lah tidur aku malam tadi pun tak lena dek kerana susah hati memikirkan kerja segala ni tak siap lagi.. Aku berusaha dan berdoa agar dipermudahkan jalan untuk aku menyelesaikan tugasan-tugasan ini.. Aku tahu bukan aku sahaja yang pernah mengalami perkara ini malah ramai pelajar memang pernah merasakan perkara yang sama.. Itu yang aku terfikir tadi, semakin meningkat usia kita, semakin banyak perkara yang perlu kita fikirkan. Semakin banyak yang boleh kita selesaikan. Kalau dah bekerjaya esok lain pula halnya. Memikirkan hal kerja lagi, hal berkaitan perngurusan kewangan seperti bayaran bil telefon, bil elektrik, bil air, bayar ansuran rumah, ansuran kereta. Itu belum dikira kereta rosak lagi, dan pelbagai hal lain yang perlu diuruskan.. Apa pun, kita manusia ini dilahirkan untuk menjadi khalifah. Maknanya pasti kita boleh melakukan perkara-perkara tersebut dengan jayanya! Ya, dengan jayanya!! Kata Malaysia Boleh.. Kita kan orang Malaysia. Kita pasti boleh kan?? =)

1 comment: