Mar 14, 2010

Makin besar periuk, makin besarlah keraknya..


Hari ini entry saya ingin bercerita tentang isu kewangan.. Kewangan ye, class.. Semakin besar periuk, semakin besar keraknya.. Siapa tahu perumpamaan ini, angkat tangan dan beri jawapan. Siapa yang tahu jawapannya, saya bagi 5 markah tapi siapa yang tak tahu, saya tolak 5 markah daripada markah keseluruhan anda di ahhir semester nanti ya (cakap dengan nada yang cukup baik dan muka tersenyum)..Dalam hati student  berkata,"Muka saja nampak baik tapi kejam gila Miss ni".. Haha.. Tiba-tiba saja nak berangan jadi lecturer kan..  Sebenarnya aku tahu hampir semua orang tahu (yeke semua orang tahu? hurmm.. sebab tu lah aku kata hampir, aku tak kata semua, kan..) makna perumpamaan tersebut tapi aku nak juga beritahu apa makna sebenar perumpamaan tersebut..Hihi.. Ok, jangan main-main.. Straight to the point.. Sebenarnya maksud perumpamaan tersebut ialah semakin banyak pendapatan, semakin banyak pula pengeluaran.. Haa..kan senang kalau daripada tadi dah beritahu.. Ni tidak, membebel saja kerja engkau.. Kan isu berkaitan kewangan ni.. Tu laa.. Aku cakap tak percaya.. Hahaha.. 

Hari ini sebenarnya aku ingin berbicara tentang urusan penyelenggaraan kewangan aku dari dulu sehingga kini.. Semasa aku berada di Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu (UPMKB) menyambung pengajianku di peringkat diploma, aku memang tak pernah meminta kedua orang tuaku menghantarkan wang perbelanjaan sepanjang aku di sana.. Dalam urusan pembelian tiket kapal terbang pergi-balik, memang ayah sering membelikannya untuk aku.. Tapi kadang-kala aku ada juga membelinya sendiri.. Wang yang aku gunakan sepanjang aku berada di sana, adalah sepenuhnya wang PTPTN ku. Sewaktu awal semester memang ayah akan memberikan aku sejumlah wang yang selalunya berjumlah RM 500 yang akan aku gunakan untuk membeli buku dan perkakasan yang perlu sebelum kemasukan wang PTPTN yang kadang-kala memakan masa sebulan lebih.. Tapi ketika itu, wang aku cukup saja. Tak perlu meminta lagi pada ayah.. PTPTN aku ketika itu adalah sekitar RM 1500 per semester. Maknanya dicampurkan dengan wang yang ayah beri ketika awal semester, lebih kurang RM 2000 lah pendapatan ku per semester.. Ketika itu memang wang perbelanjaan aku cukup saja. Kadang-kala berlebih pula sehingga aku boleh membawa simpananku pulang (maksud aku dalam akaun)pada akhir semester.. Namun, kini berlainan sekali.. Aku belajar di UPM Serdang. Aku memperoleh pendapatan dari PTPTN sekitar RM 2000 sebulan.. Aku balik rumah tiap-tiap minggu (sumber pendapatan tu sebab balik mesti dapat duit, paling kurang pun RM 150..Dah la balik naik kereta, tak payah fikir tentang wang tambang macam masa di Bintulu dulu).. Tapi duit dalam akaun memang surut banyak.. Haha..Aku tau apa sebabnya..S.H.O.P.P.I.N.G.!Yup.. Itu memang sebabnya.. Masa buat diploma di Bintulu dulu tak banyak shopping kompleks yang akhirnya tidak menyebabkan aku bernafsu membeli-belah di sana kecuali sem terakhir aku berjalan sakan dari Kuching sampailah ke Miri. Tapi berlainan dengan kes aku belajar di Serdang.. Semua shopping kompleks aku nak jelajah.. Dan bila jelajah tu, memang tak jelajah kosong lah.. Pasti saja ada yang aku ingin bawa pulang..Semua tu duit, kan?Hurmm.. Walaupun aku sedar tapi aku tetap buat perkara tersebut cuma semester terakhir ini aku tidaklah seboros seperti ketika aku di semester-semester pertengahan dahulu.. Hihihi.. Aku dah matang kot.. 

Kesimpulan yang aku boleh buat ialah makin banyak duit, makin banyak kita belanja (macam karangan lah pulak, ada pengenalan, ada isi dan ada penutup-kesimpulan..).. Jangan laa kata kalau aku dapat banyak duit aku mesti nak simpan tapi buktikan laa yang aku ada duit sikit tapi aku tetap boleh simpan.. Sebab tabiat menyimpan dan menabung ini bukanlah dikira dengan jumlah wang pendapatan kita sangat pun, tapi lebih kepada tabiat menabung kita sendiri.. Aku memang boros.. Anda semua bagaimana?? Makin besar periuk, makin besarlah keraknya..