Mar 11, 2010

Tips Mengurus Masa





Kelemahan aku yang paling major bagi semester terakhir ini ialah masalah dalam menguruskan masa.. Alahai sedihnya laa bila dateline dah tiba tapi kerja masih belum selesai..Memang tak dapat dinafikan aku sibuk sangat-sangat semester ini. Dengan assignmentlah,research paperlah, presentationlah,debatlah, hal ehwal di blok lah, semuanya nak diuruskan..Tak dikira lagi leisure time aku..huhu..Tapi kalau bijak urus masa, semua kerja boleh beres tepat pada waktunya. Setiap orang sama sahaja.Masa yang diberikan adalah 24 jam sehari. Tiada yang lebih, dan tiada juga yang kurang..Ini adalah sedikit tips yg aku peroleh daripada rakan blog yang lain yang aku harap boleh membantu aku dan sesiapa yang sudi mengambilnya utk dijadikan sebagai amalan..

1. Kenal pasti kelemahan & tabiat kerja anda
Buat sedikit muhasabah dan analisa terhadap tabiat kerja kita yang tidak baik. Apabila kita telah mengetahui tabiat tersebut sama ada kelemahan dalam merancang masa kerja atau melaksanakan kerja. Maka kita cuba mencari penyelesaian kepada tabiat tidak baik itu supaya kita dapat menyelesaikan kerja tadi dengan masa yang lebih singkat dan tersusun. Kebanyakkan individu tidak menganalisa kerja mereka sama ada sudah efektif atau ada cara lain yang lebih cepat serta menjimatkan masa.

2. Berlengah-lengah
Ini tabiat klise bagi remaja. Memulakan kerja sehingga berdozen-dozen namun tidak menghabiskannya. Ada banyak punca mengapa perkara ini berlaku antaranya sikap tidak yakin kepada kebolehan diri, tidak optimis dan sikap negatif kepada kerja tersebut. Sebab lain ialah tidak tahu meletakkan “aulawiyat” iaitu keutamaan dalam kerja mereka. Kenal pasti segera supaya ia tidak melarat “penyakit” berlengah-lengah ini kepada masa depan kita.

3. Tidak perlu sibuk tapi produktif.
Bekerja dalam keadaan siduk amat memenatkan dan memuaskan. Kita tidak perlu ke hulu dan k ehilir, ke sana dan ke mari (pi mai pi mai tang tu jugak) untuk membuat satu kerja sahaja. Tapi bahagikan kerja kita dan hasilnya akan lebih baik. Sebagai contoh kita sebagai pengerusi blok (aku lah tu..Hehe), kita boleh pecah-pecahkan kerja tersebut kepada AJK blok yang lain. Mudah dan cepat bukan. Kerja yang kita lakukan dalam masa 5 jam sendirian akan bertukar menjadi 1 jam sahaja. Ingat fokus kepada produktiviti bukan kecelaruan dalam kesibukan.

4. Bunuh “time killer"
Kenal pasti pembunuh masa kita seperti leka berfacebook, movie, chat, novel, bergayut menelefon kerana ia akan mengalihkan fokus kerja anda. Masa rehat itu perlu tetapi jangan sampai membazir masa. Rehatlah dengan sewajarnya.

5. Realistik dalam bertindak
Ramai daripada kita percaya bahawa dalam melakukan kerja WAJIB mencari kesempurnaan. Terimalah hakikat kita manusia yang punyai kekurangan dan kita tidak tinggal di alam Syurga yang penuh dengan kesempurnaan. Prinsip yang kita perlu pegang ialah melakukan kerja tidak perlu sempurna tetapi cemerlang. Berusaha mencari kecemerlangan bukan kesempurnaan..

No comments:

Post a Comment