Mar 16, 2010

Kerja berkumpulan

Semasa aku menulis entry aku ini, aku sedang berada di computer lab di fakulti. Aku sekarang sedang mencari maklumat dan memuatkan maklumat yang aku peroleh ini dalam presentation slides untuk subjek Isu Semasa Ekonomi Kewangan. Pembentangan kami sepatutnya berjalan esok tapi alhamdulillah telah ditangguhkan pada minggu depan disebabkan ada urusan lain yang perlu diselesaikan oleh pensyarah kami. Alhamdulillah sangat-sangta.. Bukan apa, minggu ini  memang banyak kerja yang perlu aku selesaikan. Berikutan penangguhan kerja pembentangan tersebut, maknanya aku bolehlah kembali fokus kepada kerja-kerja kertas penyelidikan aku. Legalah sedikit.. Hurm, tapi sebelum semester ini berakhir, aku belum boleh kata yang aku lega secara hakiki.. Hoo.. Hakiki?? Kalau dah masuk syurga baru boleh aku katakan yang aku lega secara hakiki kot.. Yeke?? Tahla..apa-apalah.. Hari ini entry aku bukan nak bercerita sangat pun tentang kelegaan. Cuma ingin berkongsi ceritera kerja berkumpulan. Aku membuat kerja pembentangan untuk subjek ini secara berkumpulan. Memang perkara biasa la tu kan. Tapi setiap kali kerja kumpulan, hampir setiap kali itu juga lah ahli kumpulan bukan orang yang sama. Jadi pendekatan dan masalah yang berlaku juga mestilah tak sama juga, bukan? Aku harap kali ini tiada masalah sebab semua ahli kumpulan aku ini terdiri daripada pelajar tahun akhir ( Aku mengandaikan yang pelajar tahun akhir ini semua dah faham perihal kerja berkumpulan walaupun masih ada segelintir daripada mereka yang masih tidak layak digelar pelajar tahun akhir akibat tidak memahami peranan masing-masing dan juga penglibatan dalam kumpulan yang amat tidak memuaskan )..Baiklah, mari kita bercerita tentang perihal makna kerja berkumpulan atau kerja berpasukan ini. Biasanya kerja berkumpulan ini adalah kerja yang dilakukan bersama-sama untuk mencapai matlamat yang sama. Kalau matlamat berbeza pun, susah juga nak buat kerja bersama-sama kan. Sama lah juga halnya dengan kes aku yang membuat kerja bersama untuk mencapai satu matlamat iaitu menyiapkan kerja pembentangan dna laporan bagi subjek ini. Cuma apa yang lebih penting dalam melakukan kerja berpasukan ini ialah kita mestilah tidak menjadi free rider yang hanya menumpang hasil daripada usaha orang lain. Di sini aku sertakan beberapa tips untuk menjadi ahli kumpulan yang disenangi (tapi ingat bahawa bukan semua orang akan senang dengan apa yang kita buat kalau kita memang tidak disukai tapi sekurang-kurangnya buat lah sehabis baik untuk menjernihkan keadaan).. Sebenarnya tips ini datang daripada pengalaman aku menjadi pelajar universiti selama enam tahun dan pernah berada dalam lebih daripada 15 kumpulan.. Yang baik datang daripada Allah dan yang kurang semuanya datang daripada kelemahan saya sendiri.
         Tips kerja berpasukan: 

1.   Menepati janji untuk waktu perbincangan

Sebenarnya, di mana-mana sahaja anda berada, kalau anda menepati temujanji anda, anda akan disenangi dan dihormati. Begitu jugalah halnya dengan komitmen anda dalam kumpulan. Bukan apa, tak kan lah kerana kelewatan anda semua orang perlu membuang masa menunggu anda bukan? Kalau tak banyak, pasti ada rasa sedikit kurang senang bagi orang yang menunggu anda. Lagipun kalau perbincangan telah dimulakan, pastinya anda akan terlepas apa yang telah dibincangkan sebentar tadi. Penting sekali bagi kita untuk menepati janji yang telah kita sama-sama buat apatah lagi bagi perjumpaan yang pertama. Jangan pernah lupa bahawa first impression lasts. Apa yang kita lakukan di awal perjumpaan akan kekal sebagai tanggapan orang lain terhadap diri kita. Jadi, berusaha lah untuk menepati masa perjumpaan yang telah ditetapkan. Sekiranya anda memang tak dapat datang tepat pada waktunya, beritahu awal-awal kepada ahli kumpulan anda yang anda memang tidak dapat datang pada waktu tersebut atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan. Jangan buat orang lain tertunggu-tunggu..

2.   Bertolak ansur

Secara umumnya, kebanyakan daripada kita sebagai orang Timur memang akan mudah berasa kurang selesa dengan kehadiran orang yang bossy dan bersifat pemberi arahan. Dalam kerja berpasukan, kita dikehendaki membuat kerja secara berkumpulan. Bukan bermakna kita perlu buat semu orang sukakan sikap kita, namun apa yang lebih penting kita perlu memudahkan urusan kita dalam mencapai matlamat yang sama untuk menyiapkan kerja tersebut. Minta pendapat ahli kumpulan anda biasanya mereka akan mempunyai idea yang anda tidak fikirkan. Anda juga perlulah menyuarakan pandangan anda terhadap isu yang anda rasakan epru untuk disuarakan. Janganlah kerana ingin menjadi ahli yang baik sangat sampai anda dianggap pak turut pula. Hanya tahu mengangguk sahaja. Sekiranya ada kemusykilan atau bantahan, tanyalah atau berikan pandangan anda dengan bersopan. Bertolak ansur itu penting tapi tidaklah sehingga anda perlu untuk duduk diam sahaja. Tegaslah dengan pendirian anda dan terangkan kenapa anda berkata demikian untuk kepentingan semua ahli kumpulan. Perkara yang lebih disenangi adalah bersifat win-win situation.

3.   Membuat kerja yang sepatutnya sehabis baik dalam tempoh yang telah ditetapkan      
     
Setelah perbincangan dibuat dan kata putus diperoleh, anda perlulah melakukan kerja seperti yang   telah dipersetujui dalam jangka masa yang ditetapkan. Anda tidak perlu membuat sesuatu yang bombsatik sehingga tidak difahami oleh ahli kumpulan anda. Pastikan sekiranya kerja yang anda buat itu memang perlu bombastik, terangkan kepada ahli kumpulan anda sehingga mereka faham. Sekiranya mereka tidak faham atau tidak mahu faham sekalipun, maklumkan lah juga apa yang anda ingin buat untuk kebaikan bersama. Jangan dek kerana ingin bombastik sangat sampai gagal untuk menyiapkan kerja yang perlu dalam tempoh masa yang telah ditetapkan pula. Bahaya tu! Bombastik ke mana, kerja anda ke mana. Akhir sekali markah ke mana. Memang wajarlah anda dimaki hamun oleh ahli kumpulan yang lain dek kerana kegagalan anda menyiapkan tugasan yang sepatutnya..

No comments:

Post a Comment